Accident aviatic pe Aerodromul Magura Cisnadie.


Pentru cine nu stie de existenta acestui aerodrom privat din zona pasunat Cisnadie pe drumul Cisnadie-Sibiu (peste deal) inainte de a ajunge la Biosevishul lui Carapulea, acum ar fi momentul sa afle.

E adevarat ca acest aerodrom privat nu a beneficiat de o reclama pe masura si e ciudat cum poti deveni cunoscut printr-o „antireclama” si anume printr-un accident in care si-a pierdut viata un om, fara ca nimeni sa-si doreasca asta.

Sambata dimineata 8 Mai a avut loc un tragic accident in care si-a pierdut viata un tanar de 35 de ani din Sibiu. Tanarul se numeste Mihai Visan si era un impatimit al zborului el fiind angajat ca pilot al firmei Concefa Sibiu (patron =Horatiu Cercel).

Mihai Visan detinea brevet de pilot din 1996 si ii placea mult sa zboare, de aceea era un client fidel al aerodromului Magura.

Sambata din pacate a fost ultimul lui zbor. 

Urmeaza ca Autoritatile Aeronautice Civile sa ne lamureasca daca a fost vorba despre o eroare umana sau o defectiune tehnica.

Exista zvonuri conform carora nu se pune problema unei erori umane iar unii martori oculari sustin ca nu e poate fi vorba despre atingerea solului cu aripa in timpul zborului, acesta zburand la peste 30 de metri de sol cand aripile s-au pliat, probabil din cauza unei pale de vant, el cazand ca un bolovan cu aparat cu tot.

Indiferent de rezultatul cerecetarilor un lucru e clar, un tanar de 35 de ani a murit lasand in urma un copil de 4 ani si o familie indurerata fara ca rezultatul cercetarilor sa poata schimba in vreun fel tragedia familiei.

E discutabil faptul ca probabilitatea unui accident tragic este mult mai mare atunci cand ai ca hobby zborul, fata de probabilitatea sa suferi un accident atunci cand ai ca hobby sahul sau jocul de table, dar nici nu putem sa ne alegem hobby-urile functie de gradul de risc si pana la urma si un jucator de sah poate face comotie cerebrala in timpul unui joc datorita unei deschideri Gambit Evans…

Condoleante familiei Visan si dumnezeu sa-l odihneasca pe Mihai.

3 gânduri despre „Accident aviatic pe Aerodromul Magura Cisnadie.

  1. Nici dupa 9 luni nu intelegi ca acest articol de ziar este o prostie ? Aceste cuvinte sunt o prostie si dor :

    „Dupa primele informatii se pare ca pilotul ar fi zburat la joasa inalţime şi, în timpul unui viraj, ar fi atins solul cu o aripa a aparatului de zbor, un motodeltaplan”

    Nu intelegi ca e absurd ?

    Scoate acest articol te rog…

  2. Informatii gresite in toata presa. A fost vorba de un Avion Ultrausor si nu de un Deltaplan. Mihai nu zbura la joasa inaltime. Povestea acestui accident o gasiti mai jos.

    Mihai Visan avea o experienta vasta de zbor atat in ore de zbor cat si in aeronave zburate. Practica meseria visata de toti zburatorii. Era pilot pe un avion particular (Diamond) de 4-5 locuri la un intreprinzator privat.

    Am inceput impreuna scoala de zbor la Aeroclubul Sibiu in anul 1993. Am brevetat impreuna in 1996.

    Mihai a zburat cam tot ce a zburat la Aeroclubul Sibiu ,de la Zlin 726 la IAR 46 in ultimii ani.

    Detinea licenta valabila PPL, CPL si ULM

    Acum cativa ani isi achizitionase un avion ultrausor.
    Un Flightstar cu care a zburat ani de zile fara incidente.

    Sambata 8 Mai, Mihai a dorit sa zboare cu ultima aeronava venita la hangarul Aerodromului Magura Cisnadie, un Ferrari Tucano ultralight.

    Aeronava a fost achizitionata din Arad, adusa la Cisnadie si remontata de propiatar la hangarul Aerodromului. Avionul era deja montat de cateva zile dar nimeni nu zburase cu el, propietarul intentionand sa urmeze scoala de zbor pe acest avion.

    Dupa verificarea aeronavei, Mihai a efectuat un tur pista singur, dupa care a aterizatcu bine. A impartasit propietarului impresile sale despre comportamentul aeronavei in zbor si au efectuat o noua inspectie a aeronavei.

    A hotarat sa mai faca un zbor, tot singur. A executat un tur de pista : Decolare, urcare , virajul 1 , virajul 2,la urmatorul viraj pe dreapta , aripa dreapta sa pliat complet in sus la un unghi de 90 grade.

    Inaltimea de zbor nu poate fi precizata cu exactitate, deoarece martorii cu care am vorbit nu sunt piloti, locul de observatie era departe de locul prabusirii si aprecierea lor este subiectiva, conforma cu experienta lor.

    Cert este ca Mihai a realizat ce se intampla si a avut prezenta de spirit sa actioneze manerul de declansare a parasutei balistice chiar daca se afla intr-o pozitie anormala.

    Din pacate cred ca acest sistem la tradat pe Mihai, deoarece parasuta nu a fost scoasa complet. Parasuta a fost scoasa din container dar racheta nici macar nu a scos suspantele din sacul parasutei.

    Pe botul rachetei extractoare se pot observa urmele unui impac, usor lateral. Am dedus ca racheta a lovit ceva in drumul ei , dar cu toate acestea ,o racheta buna , ar fi trebuit sa ricoseze si sa scoata parasuta complet. Se poate ca parasuta sa fi lovit parti din aripa pliata.

    Cu toate acestea cred ca o lansare completa nu ar fi reusit sa-l salveze pe Mihai, deoarece el deja se indrepta cu viteza pe verticala si rezerva de inaltimea era din ce in ce mai mica … o speranta exista totusi si Mihai nu a renuntat niciodata.

    Din nefericire nici un pilot din lumea acesta nu poate salva un avion care pierde o aripa. Soarta a fost necrutatoare si sansele lui de salvare au fost 0.

    Ce sa intamplat ? Este adevarat ? A cedat aripa ? Cum e posibil asa ceva ?

    Toate aceste intrebari le-am avut in minte din momentul cand am primit vestea : a murit Visan… mi-a spus Ovidiu.

    Am ajuns in 15-20 minute la locul accidentului , Mihai nu mai era acolo , plecase deja spre inaltimile cerului si ne privea de sus.

    Am plans si apoi am plans din nou….ne cunostem de 17 ani… zburasem impreuna acum cateva zile. Colegii piloti , prietenii, veneau incet, incet, are multi prieteni, multi colegi, familie, copil.

    Apoi nu am avut astampar si am vrut sa stiu de ce ? De ce ? DE CE ?

    Am cerut aprobarea de a studia de aproape aeronava. Ne-am concentrat atentia spre structura aripii. In scurt timp am observat ca 2 montanti, care ar fi trebuit sa sustina aripa, au fost montati gresit.

    Erau 2 montanti de rezistenta , montantii care pleaca de la baza avionului la aripa. Surubul de prindere nu trecuse si prin gaura bridei care iesea din aripa…

    In momentul cand am realizat ce sa intamplat si m-am pus in locul lui Mihai…fara nici o sansa de salvare , „Pilot devenit pasager intr-o gramada de fiare”, am izbucnit in plans si soarta mi sa parut cruda , nedrepta…

    La ce bun cazurile speciale studiate , la ce bun atatea simulari , la ce bun atata pregatire …ce poti face doamne daca pierzi o aripa ?

    Felul pervers in care a fost conceputa prinderea respectiva si constructia aripii, au facut ca Mihai sa nu poata observa greseala de montaj fatala. „Prinderea gresita” opunea suficienta rezistenta la un control si chiar a rezistat la primul tur de pista dar … era o eroare de montaj care astepta cea mai mica suprasarcina.

    Dumnezeu sa-l odihneasca.

    Sociu Adrian

Comenteeeeezi?!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s